Włodzimierz Pawlak

Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak (ur. 15 kwietnia 1957 w Korytowie k. Żyrardowa) – polski malarz, performer, poeta, teoretyk sztuki i pedagog. 

                                             
W latach 1980–1985 studiował w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom uzyskał w pracowni Rajmunda Ziemskiego. W trakcie studiów założył grupę artystyczną „Gruppa”, nawiązując współpracę z Ryszardem Grzybem, Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem. Od 1984 roku wraz z Gruppą wydawał czasopismo „Oj Dobrze Już”. Dwa lata później zaczął wykładać na macierzystej uczelni. Prace z pierwszej połowy lat 80. były silnie zakorzenione w problematyce społeczno-politycznej, stanowiły pełen ironii i specyficznego humoru komentarz do sytuacji w kraju. Po tej fazie twórczości odwołującej się bezpośrednio do otaczającej artystę rzeczywistości powrócił on do refleksji teoretycznej, analizy formy, koloru, faktury. Tworzył prace monochromatyczne, eksperymentował z linią odciskaną przez zamoczony w farbie sznurek, malował obrazy składające się z grubych wałków wyciśniętej kolorowej farby. W jego dziełach można znaleźć bardzo wiele odwołań do mistrzów malarstwa, wchodzi w dialogi z Władysławem Strzemińskim, Kazimierzem Malewiczem i Romanem Opałką.
Jeszcze jako student w końcu 1982 został członkiem Gruppy. Był uczestnikiem niemal wszystkich jej wystaw i akcji, współredaktorem pisma "Oj dobrze już", w którym zamieszczał wiersze, manifesty, teksty odczytów. Wspólnie z Gruppą uczestniczył w niezależnym ruchu artystycznym lat 80. W tym okresie dał się poznać jako artysta wrażliwy na uwikłania społeczne i polityczne czasu stanu wojennego. Komentował zastaną sytuację sięgając po niewyszukaną, trafiającą wprost metaforykę, jak w cyklu "Świnie" (1983), czy symboliczne przetworzenia pięcioramiennej gwiazdy, jak w obrazach "Czerwony autobus rusza w drogę dookoła świata", "Droga z piekła do piekła" (1984).
Cykl obrazów dyplomowych Pawlaka nosi tytuł "Obrazy zamalowane" (1985), artysta miał bowiem zamiar (niezrealizowany) zamalować je w obecności komisji dyplomowej. Miało to być gestem zniszczenia, a zarazem solidarności z anonimowymi "malarzami" politycznych napisów na murach. W grupie obrazów z lat 1986-1987 stosował zabieg przesłaniania kompozycji maskującą ją warstwą farby, co było oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych haseł na murach ("Nie mówię, nie widzę, nie słyszę", "Skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd idziemy", "Łamanie szklanych rurek").   Radykalnej zmiany formy dokonał w cyklu "Tablice dydaktyczne" (1987-1988). Płaszczyzny obrazów zapełniają graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Porównywano je do negatywu zarysowanej tablicy szkolnej ("Rzeźba grecka i egipska", "W kręgu kultury europejskiej", "Słownik terminologiczny sztuk pięknych"). Bezpośrednio po tym cyklu następuje okres tworzenia jednorodnych formalnie i w przeciwieństwie do poprzednich niefiguratywnych "Dzienników" (od 1989 do dziś).   Symboliczną granicę między czasem zaangażowania w sprawy publiczne i czasem prywatnym wyznacza obraz "Polacy formują flagę narodową" (1989), przedstawiający flagę polską malowaną w sposób charakterystyczny dla "Dzienników" - śladami kresek rytych w świeżej farbie. Równolegle powstają serie kolaży pod tym samym tytułem, składanych z tubek zużytej farby, zestruganych ołówków, biletów, rachunków, pudełek po zapałkach, pocztówek itp. W początku lat 90. powstała też seria obrazów o bieli, rozszerzona następnie o inne kolory. 

                                                     
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,,Dziennik nr 5'' , 1989,olej, płótno, 150x220,
  Problematyka bieli pojawia się w kilku cyklach Pawlaka. Pierwsze obrazy realizujące koncepcję to m.in. "Ikony industrialne", "Requiem", "Słyszę?", "Mówię?", "Widzę?". Jednak ich źródło tkwi najprawdopodobniej w "Obrazach zamalowanych" z przełomu lat 80. i 90., w których artysta zamalowywał wcześniejsze kompozycje. Fascynacja bielą jest kontynuowana również w drugiej połowie lat 90. w cyklu "Notatki o sztuce" (mimo większej różnorodności barwnej, wiele kompozycji to wariacje na temat bieli). Prace te posiadają odniesienia do dzieł Malewicza czy "Kompozycji architektonicznych" Strzemińskiego. Pawlak nawiązuje w tym cyklu do problematyki formy i teoretycznych zagadnień malarstwa. W takich cyklach Pawlaka jak "Linia barwna" czy "Linia kredką" znika motyw bieli. Twórca rozkłada malarstwo na czynniki pierwsze, zagłębia się w teoretyczne rozważania nad właściwościami linii i barwy.
Cykl „Notatki o sztuce”przyjmuje postać badawczą i dotyka problemów możliwości obrazowania. Został opracowany przez Włodzimierza Pawlaka pod względem formalnym i teoretycznym zgodnie z założeniami tekstów okresu awangardy. Składa się on z indywidualnych podcykli dedykowanych Malewiczowi, Strzemińskiemu, Stażewskiemu, oraz abstrakcji. Swobodne posługiwanie się warsztatem i formą pozwoliło artyście na stworzenie dzieł – „notatek” będących syntezą języka malarskiego oraz naukowych dociekań. W jednym z najbardziej znaczących obrazów Włodzimierza Pawlaka „K. Malewicz i K. Strzemiński” (1991) dokonuje on integracji obu koncepcji malarskich Malewicza i Strzemińskiego, nakładając na tło -przypominające unistyczną kompozycję – czarny, suprematyczny kwadrat. „Przestrzeń logiczna obrazu” to cykl malarski, który Włodzimierz Pawlak rozpoczął w 2000 roku. Są to obrazy znaczone kolejnymi literami alfabetu od A do Z oraz cykl dopełniający od Ą do Ń. Prace mają format kwadratu o wymiarach 150×150 cm, lub nieco mniejszych. Stanowią serię cytatów malarskich, ułożonych rytmicznie na płaszczyznach białych kwadratów. Są to obrazy o obrazach, znane z historii sztuki, w których odnajdujemy dzieła W. Strzemińskiego, H. Stażewskiego, K. Malewicza, A. Rodczenko, M. Łarionowa, N. Gonczarowej, W. Kandyńskiego. Obrazy te są ilustracją do rozważań dydaktycznych Włodzimierza Pawlaka pod tym samym tytułem; „Przestrzeń logiczna obrazu” gdzie w ponad 2tys. konstatacjach przedstawia on własną historię malarstwa. Notatki o sztuce – uporządkowane w wierszach, jedna po drugiej komentują kontekst dzieła. Stanowią swoisty mariaż literatury, nauki i filozofii.
                                                   
                                           
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,,Czy śpię, czy czuwam, ciągle słyszę trąby sądu ostatecznego''  1986
                       

                                                                 
W cyklu obrazów „Spacery” Włodzimierz Pawlak rezygnuje z rozważań formalnych. Odchodzi od malarstwa abstrakcyjnego, ukazując wybrane elementy z otaczającego świata, tj. budynek, przybijający do portu statek, biegnące sarny czy napis na murze. Ponownie powraca do barwy;  intensywnej zieleni, dynamicznej czerwieni oraz słonecznej żółci. Poszczególne elementy obrazu zestawia ze sobą kontrastowo, maluje mięsiście, pewnym gestem, nadaje płótnu grubą fakturę. Szczególne znaczenie w twórczości Włodzimierza Pawlaka zajmuje biel, która przejawia się niemal we wszystkich jego cyklach malarskich. Od „Obrazów zamalowanych” („Tworzenie i niszczenie”), przez „Tablice dydaktyczne”, „Notatki o sztuce” do „Dzienników”, które stały się głównym nurtem w jego działalności artystycznej. Sztuka bezprzedmiotowa Włodzimierza Pawlaka, wypełniona jest jego duchową energią i treściami transcendentalnymi. „(…) Malowanie dla uratowania siebie, dla zapełnienia pustki w sobie, dla odnalezienia w otaczającej rzeczywistości tego co najcenniejsze, bliskie absolutu, pozornie niepoznawalnego”. (W. Pawlak, „Tworzenie i niszczenie”, 1985 r.)
                                                        

Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,, W kręgu kultury europejskiej''1988
Włodzimierz Pawlak pracuje otwartymi cyklami malarskimi. Jedne wynikają z drugich, np. „Tablice dydaktyczne” i „Notatki dydaktyczne”, kolejne wzajemnie się przenikają, np. „Linia barwna”, „Linia kredką”, „Prosto z tuby”, jeszcze inne stanowią odrębne, mocno znaczone okresy malarskie, tj. „Portrety”, „Partytury do Baletu Sokrates”, „Powrót do Lascaux”, „Kwiaty”, ”Obrazy osobiste” czy „Ikony industrialne”.
                                                              
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,,Marcel Proust ''1989
Wybrane wystawy indywidualne:

    2012 – "Anatomia Samolotu", Galeria Propaganda, Warszawa; "Notatki – Linie – Obrazy o niczym", Salon Wystawowy Marchand, Warszawa
    2008 – "Włodzimierz Pawlak. Autoportret w powidokach", Zachęta, Warszawa
    2003 – "Włodzimierz Pawlak. Przestrzeń logiczna obrazu", Galeria Piekary, Poznań
    2001 – "Włodzimierz Pawlak. Dzienniki", Galeria Bayer, Warszawa
    1999 – "Zurückgewinnung symbolischer Themen. Włodzimierz Pawlak. Arbeiten der Jahre 1984-1999", Galeria Instytutu Kultury Polskiej, Berlin
    1996 – "Włodzimierz Pawlak. Martwa natura z pistoletem", Galeria Grodzka, BWA Lublin
    1992 – "Włodzimierz Pawlak. Wprowadzenie do bieli", Zachęta, Warszawa; "Włodzimierz Pawlak, Poland. Painting", Lakeside Gallery, Lakeside, Michigan, USA
    1989 – "Włodek Pawlak. Dzienniki 1988-1989. Muchy, rysunki i obrazy", Galeria Młodych, Warszawa; "Włodzimierz Pawlak. Tablice dydaktyczne", Pawilon SARP, Warszawa
    1986 – "Włodek Pawlak. Cyrkiel i linia miary artystycznej", Pracownia Dziekanka, Warszawa
    1985 – "Włodzimierz Pawlak. Klatka", Pracownia Ryszarda Winiarskiego, ASP, Warszawa; "Obrona i wystawa dyplomu Pawlaka", Aula ASP, Warszawa
    1984 – "Włodzimierz Pawlak. Muchy, Świnie, Kije", Pracownia Ryszarda Winiarskiego, ASP, Warszawa

                                                    
                                                           
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,,Dziennik nr30'' ,1991,olej,ołówek,płótno 200x160
                                                                     

Wybrane wystawy grupowe:

    2008 – "Republika bananowa. Ekspresja lat 80.", Zamek Książ, BWA Wałbrzych
    2007 – "Malarstwo polskie XXI wieku", Zachęta, Warszawa
    2005 – "V Triennale Rysunku polskiego Lubaczów 2005", Dom Sztuki, Rzeszów
    2004 – "Klasycy malarstwa część II", Galeria Aula, ASP, Warszawa
    2002 – "Gruppa. Przyznajemy się do winy. Prosimy o wybaczenie. Obiecujemy poprawę", Galeria Program, Warszawa
    1997 – "Granice obrazu. Malarstwo w Polsce lat dziewięćdziesiątych", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Art from Poland", Budapeszt
    1993 – "XIII Aktuelle Kunstmarkt/Foire d’Art actuel/ Contemporary Art Fair", Bruksela, Belgia
    1992/1993 – "Gruppa 1982-1992", Zachęta, Warszawa
    1991 – "Yellow – Cross. Żółty – krzyż", Galeria GI, Zielona Góra
    1989 – "Lochy Manhattanu", garaże podziemne (ul. Piotrkowska 182), Łódź; "Dialog", Kunstpalast Halle A1, Düsseldorf; Wilhelm – Lehmbruck Museum, Duisburg
    1988 – "Polish Realites. New Art from Poland", Third Eye Centre, Glasgow, Szkocja
    1987 – "Künstlergruppen zeigen Gruppenkunstwerke", Stoffwechsel Halle K18, Kassel, Niemcy; "Sztuka najnowsza. Co słychać?", dawne Zakłady Norblina, Warszawa
    1986 – "Ekspresja lat 80-tych", BWA Sopot
    1985 – "Sztuka podziwu", Galeria SHS, Warszawa; "Tylko dzisiaj wieczorem kochanie", BWA, Lublin
    1983 – "Las, góra a nad górą chmura", Pracownia Dziekanka, Warszawa; "Las, góra a nad górą chmura, a nad chmurą dziura", Galeria BWA, Lublin

                                                                        
Włodzimierz Pawlak
Włodzimierz Pawlak,,Polacy formują flagę narodową''1997,olej,płótno,53x38