![]() |
Bronisław Kierzkowski |
Studiował w latach 1946-47 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (dzisiaj ASP) w Łodzi u Władysława Strzemińskiego. W latach 1948–1950 w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie u Juliusza Studnickiego. Jeszcze w czasie studiów był asystentem. Od roku 1951 studiował w warszawskiej ASP u Eugeniusza Eibischa, gdzie też w 1955 uzyskał dyplom.
Władysław Strzemiński miał największy wpływ na jego poszukiwania artystyczne. W dochodzeniu do własnych rozwiązań, traktował Kierzkowski koncepcje Strzeminskiego jako punkt odniesienia. Na początku jego twórczości pojawiły się kolaże, później zupełnie porzucił farbę i zaczął stosować gotowe materie. Nakładał na obraz plastyczną masę gipsową, w którą wciskał kawałki metalu i blach, drutu i rozmaitych odpadów. Tak powstawały obrazy-przedmioty, nazywane kompozycjami fakturowymi, a później strukturalnymi. Reliefy są najbardziej znaną częścią twórczości Bronisława Kierzkowskiego.
Artysta był także wykładowcą w Zakładzie Światła i Barwy przy warszawskiej ASP i prowadził pracownie malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. W 1965 roku, po przewodzie w ASP w Warszawie, otrzymał tytuł docenta.
W 1975 przeniósł się do Lublina do Instytutu Wychowania Plastycznego w UMCS. Od 1978 roku pracował na ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał nominację na profesora.
![]() |
Bronisław Kierzkowski"Kompozycja fakturowa 933", 1960 r. |
Studiował w latach 1946-47 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (dzisiaj ASP) w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego, następnie w latach 1948-50 w PWSSP (obecnie ASP) w Gdańsku u Juliusza Studnickiego, a w roku 1951 w akademii warszawskiej pod okiem Eugeniusza Eibischa. Następnie przez długi czas pracował jako pedagog w uczelniach Warszawy, Torunia, Lublina.
![]() |
Bronisław Kierzkowski,, K.F.30'' 1976,olej |
Bronisław Kierzkowski,,Kompozycja"1960 |
W gronie artystów uprawiających malarstwo materii Kierzkowski potrafił jednak wypracować sobie odrębny "styl", dzięki któremu jego sztukę daje się nieomal bezbłędnie identyfikować. Już w roku 1957 posługiwał się indywidualnym, samodzielnie wykształconym językiem plastycznym, którego znakiem rozpoznawczym stały się całkowicie abstrakcyjne gipsowe obrazy-przedmioty o nieregularnej, chropowatej powierzchni, szczelnie wypełnione gruzłowatymi nawarstwieniami. Początkowo dużą rolę odgrywał w nich kolor, ale już w 1958 roku autor ograniczył, z czasem wręcz zminimalizował jego znaczenie i zaufał naturalnej barwie stosowanych elementów. Zaczął wówczas "malować", wgniatając w stygnącą gipsową masę surowe, często zardzewiałe fabryczne odpady: kawałki blachy, drutu, metalowych siatek, ażurowych taśm, kółek. Barwa była od tej pory wydobywana przede wszystkim za pomocą efektów światłocieniowych, rysunek uwidaczniały wyraźne, napięte linie drutów czy metalowych taśm. Powstały w ten sposób niezwykle oryginalne asamblaże, programowo antyestetyczne, utrzymane w "poetyce śmietniska cywilizacji przemysłowej", a zarazem nobilitujące marginalia rzeczywistości (Kompozycje fakturowe) i nierzadko - wbrew intencjom artysty - ujmujące smakiem nieomal monochromatycznych tonacji. Urzekające różnorodnością gęstej materii, fantazją jej modyfikowania, często zaskakujące dynamizmem, pomimo coraz czytelniejszego dążenia do utrzymania ich w unizującym duchu over all (jeśli w tym przypadku można się odwołać do doświadczeń Pollocka). Dalsze doświadczenia Kierzkowskiego w dużej mierze związane były z formą monumentalną i zaowocowały realizacjami przestrzennymi (niekiedy ruchomymi, "muzycznymi" - wydającymi dźwięki). Powstawały one m.in. podczas "laboratoryjnych" spotkań artystów skupiających się w latach 60. na poszukiwaniach awangardowych: w trakcie I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (Klaskator, 1965), Sympozjum Artystów i Naukowców "Sztuka w zmieniającym się świecie" w Puławach (1966), Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1967).
Od 1978 zatrudniony ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, prowadził tam pracownię rysunku. W 1987 otrzymał tytuł profesora, w 1988 przeszedł na emeryturę. W pierwszym okresie twórczości malował syntetyczne pejzaże, tworzył też kolaże, w których najwcześniej przekroczył granicę abstrakcji. Po eksperymentach z malarstwem informel i malarstwem materii, od ok. 1957 tworzył najbardziej dlań charakterystyczne reliefy w gipsie. Stosował metodę zatapiania w stygnącej masie gipsowej elementów metalowych – przedmiotów gotowych, części mechanizmów, odpadów, jak strużyny czy ścinki blach, siatki, druty itp. Formował w ten sposób assemblages o zaskakująco – jak na „śmietnikowe” pochodzenie elementów składowych – szlachetnym wyrazie. W latach 60. artysta rozszerzył swe zainteresowania na formy monumentalne i przestrzenne, niekiedy ruchome, prezentując prace tego typu podczas I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), I Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach (1966), III Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1967). Na ostatniej z tych imprez zaprezentował environment.
![]() |
Bronisław Kierzkowski"Kompozycja nr 317" 1961 r. |
W gronie artystów uprawiających malarstwo materii Kierzkowski potrafił jednak wypracować sobie odrębny "styl", dzięki któremu jego sztukę daje się nieomal bezbłędnie identyfikować. Już w roku 1957 posługiwał się indywidualnym, samodzielnie wykształconym językiem plastycznym, którego znakiem rozpoznawczym stały się całkowicie abstrakcyjne gipsowe obrazy-przedmioty o nieregularnej, chropowatej powierzchni, szczelnie wypełnione gruzłowatymi nawarstwieniami. Początkowo dużą rolę odgrywał w nich kolor, ale już w 1958 roku autor ograniczył, z czasem wręcz zminimalizował jego znaczenie i zaufał naturalnej barwie stosowanych elementów. Zaczął wówczas "malować", wgniatając w stygnącą gipsową masę surowe, często zardzewiałe fabryczne odpady: kawałki blachy, drutu, metalowych siatek, ażurowych taśm, kółek. Barwa była od tej pory wydobywana przede wszystkim za pomocą efektów światłocieniowych, rysunek uwidaczniały wyraźne, napięte linie drutów czy metalowych taśm. Powstały w ten sposób niezwykle oryginalne asamblaże, programowo antyestetyczne, utrzymane w "poetyce śmietniska cywilizacji przemysłowej", a zarazem nobilitujące marginalia rzeczywistości (Kompozycje fakturowe) i nierzadko - wbrew intencjom artysty - ujmujące smakiem nieomal monochromatycznych tonacji. Urzekające różnorodnością gęstej materii, fantazją jej modyfikowania, często zaskakujące dynamizmem, pomimo coraz czytelniejszego dążenia do utrzymania ich w unizującym duchu over all (jeśli w tym przypadku można się odwołać do doświadczeń Pollocka). Dalsze doświadczenia Kierzkowskiego w dużej mierze związane były z formą monumentalną i zaowocowały realizacjami przestrzennymi (niekiedy ruchomymi, "muzycznymi" - wydającymi dźwięki). Powstawały one m.in. podczas "laboratoryjnych" spotkań artystów skupiających się w latach 60. na poszukiwaniach awangardowych: w trakcie I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (Klaskator, 1965), Sympozjum Artystów i Naukowców "Sztuka w zmieniającym się świecie" w Puławach (1966), Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1967).
![]() |
Bronisław Kierzkowski,,KF70'' 1979r. ,gwasz na tekturze |
![]() |
Bronisław Kierzkowski,,KF32'' 1985r.,olej na płótnie |